Neda Janovski – Nevidljivi ružičasti trokut

Neda Janovski – Nevidljivi ružičasti trokut

Drama “Nevidljivi ružičasti trokut” nastala je na temelju istinitih svjedočanstava osoba koje su fizički zlostavljale homoseksualce, a njihove će priče, kao videozapisi, biti sastavni dio predstave. Temeljem njihovih priča želim istražiti kakav i koliki je utjecaj obitelji i društva na stavove ljudi koji vrše agresiju prema osjetljivim skupinama u društvu i da li su se ti stavovi promijenili u zreloj dobi. Drama istražuje i analizira položaj homoseksualnih odnosa u nacističkoj Njemačkoj, SFR Jugoslaviji i Republici Hrvatskoj.

Težnje Njemačke prije i tokom II. svjeskog rata da se stvori čista germanska rasa, rezultirale se progonom i strogim kažnjavanjem homoseksualaca. Slično je bilo i z SFR Jugoslaviji gdje je, zbog socijalističkog društvenog uređenja, bilo za očekivati da će društvo biti tolerantnije. Upravo suprotno, stav prema homoseksualcima bio je jednako rigorozan, a njihove međusobne veze kazneno zabranjene, što je i poticale agresiju na ovu skupinu građana. Stoga ne čudi što su pojedinci i grupe imali za potrebu odlaziti na mjesta gdje su se homoseksualci okupljali i fizički se obračunavati s njima.

Iako su u Republici Hrvatskoj, nakon ustrajne borbe udruga civilnog društva, zakonski okviri omogućili istospolnim parovima da legaliziraju svoj život, ružičasti trokut nošen u Holokakustu na logoraškoj uniformi, očito je još prisutan, iako je očima nevidljiv. Moramo ga biti svjesni, a to je i cilj drame „Nevidljivi ružičasti trokut“.

Radnja drame “Nevidljivi ružičasti trokut” podijeljena je u tri dijela:

I. Nacistička Njemačka i koncentracijski logor

II. SFR Jugoslavija

III. Republika Hrvatska

FABULA

  1. Nacistička Njemačka i koncentracijski logor

Njemačka u doba nacionalsocijalizma i jačanja doktrine o dominantnosti njemačke rase.

Berlin, zapušteni park u radničkoj četvrti.

Rudi je mladi socijaldemokrat, velika nada SS trupa, homoseksualne je orijentacije. Budući da je homoseksualnost bila zabranjena i strogo kažnjiva ispunjenje svojih seksuanih potreba traži po skrovitim mjestima gdje mladi nezaposleni radinici uz naplatu, pružaju takve usluge. Tu upoznaje Hansa, mladog tipografskog radnika, koji je zbog krize ostao bez posla i koji živi u siromaštvu. Da bi izbjegli rizik uhićenja, unaprijed su dogovorili susret svakog četvrtka u 22 sata na istom mjestu.

Jednog četvrtka izvršena je racija u tom sastajalištu homoseksualaca, u kojoj sudjeluje i Rudi, a Hans je uhićen.

Završava na sudu, te nakon presude odlazi u logor Buchenwald.

Koncentracijski logor

U koncentracijskom logoru ponovo se susreću, Rudi i Hans, koji je ovaj put u ulozi čuvara. Svi zatvorenici trpe fizičko zlostavljanje, a posebno Rudi kojeg Hans muči u strahu da ga Rudi ne prokaže.

II. SFR Jugoslavija

Vlak/kupe

Vlak iz Zagreba za Split. Čuje se glas spikera koji iz krčavog mikrofona najavljuje polazak. U kupeu su Mario koji odlazi na odsluženje vojnog roka i stariji muškarac koji čita novine. Sumrak je. Mario drijema nakon slavlja zbog odlaska i neprospavane noći. Tišina je, čuje se samo zvuk kotača željeznice i vagona.

Mario se odjednom prene jer osjeća ruku koja mu puteno klizi po preponama. Pogleda i vidi da Zlatko sjedi kraj njega. Grubo odmiče ruku, ali ovaj ne odustaje. Dolazak u Split prekida ovu situaciju.

Botanički vrt

Mario i škvadra iz Sigeta. Noć. Hodaju polako prema WC.u Neposredno prije se razdvajaju, jedna grupa ulazi u WC, druga čuva stražu ispred vrata. Ovi koji ulaze vade boksere, gumene palice. Na sceni je unutrašnjost WC-a, nastaje metež, Tuča i zapomaganje. Ovi koji čuvaju ulaz, viču onima unutra da ostave nešto i za njih i da neka se zamijene.

Republika Hrvatska

Stan u predgrađu

Na sceni su djed i unuk Ante, 17 godina. Djed stoji, visok je, dominantna figura. Već i po stavu se vidi da je navikao da se njegova riječ sluša i poštuje.

Njemu nasuprot u zavaljen u naslonjač sjedi Ante. Ante i djed su se vratili iz škole gdje je djed išao na razgovor kod ravnateljice i razrednice jer ih optužuje da nisu objektivne prema njegovom unuku i da ga ne podnose.

Djed ružno govori o Antinom ocu, opisujući ga kao slabića, govoreći Anti da mora biti muško i da ne bude kao njegov tata.

Ante strpljivo sluša i odjednom pita djeda što bi napravio kad bi on došao jedan dan i rekao mu da je peder? Djed je šokiran,veli da bi ga zadavio vlastitim rukama, a iz razgovora se vidi da zna čime se Ante i ostatak ekipe bave i da to potiče.

Maksimir

Šuma. Noć. Grupa mladih osoba s fantomkama preko glave polako se šulja prema paviljonu. Neki imaju boksere, a neki i noževe koji svijetle u mraku. U paviljonu, koji je osvijetljen mjesečinom vide se siluete dva muškarca u zagrljaju. Grupa se polako približava, a muškarci ih opažaju tek kad su toliko blizu da ne mogu pobjeći. Nastaje tuča, ali jedan od muškaraca je spreman i uzvraća udarce. Grupa polako gubi prednost i polako se povlaće jer to nisu očekivali.

Sportska dvorana

Ante u ringu boksa sa partnerom Sinišom. Obojica su mišićavi i brzo se kreću, kruže jedan oko drugoga. Siniša odjednom ugleda masnicu na Antinom vratu koja je ostala od zahvata gušenja iz jučerašnje tuče. Shvaća da je Ante bio u grupi koja je prošlu noć pokušala pretući njega i njegovog partnera. U njemu zavlada takav bijes da počinje Antu bjesomučno tuči. Čuje se trka i nekoliko ljudi ih pokušava razdvojiti, jedva uspijevaju. Odvlače Sinišu iz ringa, a Ante ostaje ležati na podu, nepomično. U daljini se čuje sirena hitne pomoći.

NEVIDLJIVI RUŽIČASTI TROKUT

DRAMSKI TEKST

Koncentracijski logor Buchenwald

Na velikom ekranu nižu se slike muškaraca u logoraškim uniformama sa ružičastim trokutima na rukama. Glas u offu objašnjava što taj trokut znači i što znači paragraf 175 njemačkog kaznenog zakona.

Na ekranu se vidi Hitler i Goering 1935, uz koračnice njemačke vojske https://www.youtube.com/watch?v=ipOrlMzApV4&ab_channel=BritishMovietone.

Scena nakon kastracije

Pozornica je u mraku, osvijetljen je samo krevet na kojem leži Hans. Krevet je star, Hans je pokriven starom dekom, u istrošenoj pidžami.

Hans leži nepomično, samo s vremena na vrijeme tiho i bolno uzdahne

Vrata se s treskom otvaraju, ulazi Rud, bučno privlači rasklimani stolac i sjeda pored kreveta. Šuti.

Hans: (nastoji sjesti, ali ne može): I ti si tu?

Rudi: Jesam, zahvaljujući tebi i tvom jeziku. Da me nisi zvao imenom tokom racije, sada ne bi bio tu. Ovo je moja kazna. Ali sada si i ti kažnjen.

Hans (umornim glasom): Kako to misliš? Zašto sam u bolnici?

Rudi: Kastrirali su te kao i svakog pedera koji je ovdje u logoru, nećeš više moći zadovoljavati svoje opscene želje. (Urla)Više nikad, jesi li me čuo?

Rudi (govori ostro, ali ispod glasa): Da se nisu usudio spominjati naše susrete. Da se nisi usudio zvati me imenom. Za tebe sam ja bewachen (čuvar), herr Rudi Schulz.

Hans: Rudi, ali ja nisam homoseksualac.

Rudi: Pa zašto onda dolaziš u Treptower Park?

Hans: ostao sam bez posla. Nitko me nije htio zaposliti. Morao sam nekako zaraditi na hranu i stanarinu.

Rudi: Gadiš mi se. Ti prijetvorna kreaturo koja je iskorištavala moju dobrotu. Zbog tebe sam ovdje završio, u ovom smradu i blatu. Ovo ti je zadnje što si napravio. Ovo još nije tvoj kraj, ali će uskoro biti. Da nisi nikome rekao da me poznaš, inače…

Hans : dobro, dobro, shvatio sam.

Rudi naglo izlazi iz sobe, zatvata vrata uz tresak.

Scena Ilsa Koch i Rudi

Scena Rudi i Ilsa Koch (žena upravitelja logora, zvana “Vještica iz Buchenwalda”)

Ilsa Koch sjedi u fotelji, Rudi stoji na pristojnoj udaljenosti.

Ilsa: Also Rudi, jesi li pogledao ono što sam ti rekla?

Rudi: Da li mislite na noćne susrete? Teško je naći, svi su izglednjeli i uglavnom puni stjenica.

Ilsa: Ne, mislim na ono drugo.

Rudi: na vašu zapovijed, jesam. Imam jednog odličnog kandidata.

Ilsa: Već je bilo vrijeme, sve ih je manje. O kome se radi?

Rudi: upravo dolazim od njega, zove se Hans Klaus, leži u bolnici, upravo je kastriran.

Ilsa:Kastriran? Znači on je ružičasti?

Rudi: sad veli da nije, ali ja mislim da ne govori istinu. Ulovili smo da u raciji u Treptower Parku, a vi znate tko se tamo okuplja. Ali, to nije važno. On ima krasnu tetovažu na leđima, veliku i lako će se skinuti.

Ilsa: Kako ti to znaš? Poznaš ga iz Berlina? Čekajš, ti si i došao ovamo za kaznu, jesi li i ti jedan od tih ružičastih?

Rudi: Niti čuti. To je bilo skandalozno podmetanje ljubomornog Obersturmführer Lehmanna koji je želio doći na moje mjesto. Neću to zaboraviti. Neka me se čuva kad se vratim u Berlin.

Ilsa (s dosadom u glasu): No, dobro, dobro. Ionako nije važno. Veliš, veliki lijepi komad! A što prikazuje tetovaža?

Rudi: Uglavnom životinje, u sredini je Sv. Juraj koji kopljem ubija zmaja, a sa svake strane su životinje: lavovi, konji, tigrovi. Simboli snage uglavnom.

Ilsa: To će biti divno!

Rudi: Možda da iskoristimo dok je u bolnici, pa to riješimo. Što ćete napraviti ovaj put? Rukavice ili sjenilo za lampu?

Ilsa: Ne znam dok me vidim. Ti se samo pobrini da ga uspavaju, skinu mu kožu, a onda neka ga bace u jamu s ostalima. Ionako će ih sutra po mraku zakopati.

Rudi salutira i kreće prema vratima.

Ilsa: Da još nešto. Rudi, pobrini se da koža bude vlažna i štavljena, dok ne odlučim. Mislim da ću ipak rukavice. A ti večeras dođi da te mamica malo utješi.

Prvi dio završava razgovorom Hansa i Rudija (obojica su mrtvi).

One thought on “Neda Janovski – Nevidljivi ružičasti trokut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *